Σχέδιο Δράσης COVID-19

Δράσεις για την αποφυγή μετάδοσης του COVID-19 εντός του ξενοδοχείου

  1. Ιστορικό

Το SARS-CoV-2 είναι ένας νέος κορωναϊός που πρωτοεμφανίστηκε το 2019 προκαλώντας τη νόσο γνωστή ως COVID-19. Οι ειδικοί στη δημόσια υγεία συνεχίζουν να μαθαίνουν για το SARS-CoV-2, αλλά με βάση τα τρέχοντα δεδομένα και παρόμοιους Κορωναίους, η εξάπλωση από άτομο σε άτομο συμβαίνει συχνότερα σε στενή επαφή (εκείνων που βρίσκονται σε απόσταση περίπου δύο μέτρων) μέσω αναπνευστικών σταγονιδίων. Η μετάδοση του SAR-CoV-2 σε άτομα από επιφάνειες μολυσμένες με τον ιό δεν έχει τεκμηριωθεί ακόμη, αλλά τα τρέχοντα στοιχεία δείχνουν ότι το SARS-CoV-2 μπορεί να παραμείνει βιώσιμο για ώρες έως ημέρες σε επιφάνειες κατασκευασμένες από μια ποικιλία υλικών. Ένα πρωταρχικό μέτρο που συζητείται σε αυτήν την οδηγία θα είναι ο καθαρισμός ορατών βρώμικων επιφανειών ακολουθούμενη από απολύμανση – μια βέλτιστη πρακτική για την πρόληψη του COVID-19 και άλλων ιογενών αναπνευστικών ασθενειών στα ξενοδοχεία.

  1. Σκοπός

Οι ακόλουθες οδηγίες διαμορφώνουν το σχέδιο δράσης του ξενοδοχείου. Καθώς ετοιμαζόμαστε για την πιθανή εξάπλωση του ιού COVID-19, υπάρχουν ορισμένες προφυλάξεις που πρέπει να λάβει η διεύθυνση και το προσωπικό του ξενοδοχείου για να διαφυλάξουν την υγεία και την ασφάλεια των επισκεπτών και των υπαλλήλων. Τα πρώιμα στοιχεία δείχνουν ότι ο ιός που προκαλεί COVID-19 μπορεί να εξαπλωθεί πιο εύκολα από τον ιό που προκαλεί εποχική γρίπη και φαίνεται ότι η νόσος COVID-19 είναι πιο θανατηφόρα από την εποχική γρίπη.

  1. Συμπτώματα

Τα κλινικά χαρακτηριστικά είναι πυρετός ή σημεία / συμπτώματα ασθενειών του κατώτερου αναπνευστικού. Τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν:

• Πυρετός

• Βήχας

• Δυσκολία στην αναπνοή

• Οι ανθρώπινοι κοροναϊοί μπορεί μερικές φορές να προκαλέσουν ασθένειες της κατώτερης αναπνευστικής οδού, όπως πνευμονία ή βρογχίτιδα.

  1. Μετάδοση

Οι ανθρώπινοι κοροναϊοί διαδίδονται συνήθως από ένα μολυσμένο άτομο σε άλλους μέσω:

• Του αέρα από βήχα και φτέρνισμα.

• Στενή προσωπική επαφή, όπως άγγιγμα ή χειραψία.

• Αγγίζοντας ένα αντικείμενο ή μια επιφάνεια με τον ιό πάνω του και μετά αγγίζοντας το στόμα, τη μύτη ή τα μάτια πριν πλυθούν τα χέρια.

• Σπάνια, μόλυνση από κόπρανα.

  1. Υπεύθυνοι εφαρμογής των μέτρων και εκπαίδευσης

Ως συντονιστής της προσπάθειας και επιβλέπων του σχεδίου δράσεως ορίζεται ο Γενικός Διευθυντής ο οποίος καθορίζει και τις αναθεωρήσεις του σχεδίου. Οι κατά τμήμα προϊστάμενοι (υποδοχή, service, κουζίνα, οροφοκομία) ορίζονται ως επιβλέποντες στα τμήματά τους με σκοπό την σωστή εφαρμογή των μέτρων.

Ο Διευθυντής εξετάζει κάθε τμήμα ξεχωριστά σε συνεργασία με τον εκάστοτε προϊστάμενο και εν συνεχεία καθορίζει πρωτόκολλο συμπεριφοράς για τους εργαζομένους του τμήματος. Ο προϊστάμενος φέρει την ευθύνη εκπαίδευσης των εργαζομένων του τμήματός του καθώς και την ορθή εφαρμογή των επιμέρους πρωτοκόλλων.

  1. Πρόληψη

Τα ακόλουθα βοηθούν στην πρόληψη της εξάπλωσης του κοροναϊού και προστατεύουν από πιθανή μόλυνση:

• Πλύση των χεριών συχνά με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα.

• Αποφεύγετε να αγγίζετε τα μάτια, τη μύτη ή το στόμα με άπλυτα χέρια.

• Αποφεύγετε τη στενή επαφή με άτομα που είναι άρρωστα.

  1. Προληπτικές δράσεις για την εξάλειψη του ιού
  • Χρήση απολυμαντικών εγκεκριμένων προϊόντων για χρήση κατά των αναδυόμενων ιογενών παθογόνων.

  • Τα απολυμαντικά πρέπει να εφαρμόζονται κατά τον τακτικό καθαρισμό των δωματίων, των λειτουργικών κοινόχρηστων χώρων και των αιθουσών συσκέψεων.

  • Οι δημόσιοι χώροι και η ρεσεψιόν πρέπει να καθαρίζονται συχνά. Εάν είναι δυνατόν, ύστερα από κάθε εξυπηρέτηση πελάτη. Οι περιοχές με υψηλό άγγιγμα σε δημόσιους χώρους περιλαμβάνουν τραπέζια στο χώρο του λόμπι, κουμπιά ανελκυστήρα, βρύσες και μηχανήματα πάγου και αυτόματης πώλησης. Τα στυλό σε ρεσεψιόν/ εστιατόριο και οι κάρτες κλειδιών πρέπει επίσης να καθαρίζονται με απολυμαντικό.

  • Διατήρηση αρχείων που θα βοηθήσουν στον εντοπισμό επαφών με τυχόν θετικά κρούσματα που έχουν επισκεφτεί το κατάλυμα. Αυτό περιλαμβάνει τη διατήρηση αρχείων εγγραφής επισκεπτών και τις αναθέσεις εργασίας των υπαλλήλων. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό εάν κάποιος στο ξενοδοχείο σας έχει επιβεβαιωθεί ότι έχει τον ιό. Τα αρχεία των πελατών υπάρχουν στο πρόγραμμα μηχανογράφησης της reception ενώ του προσωπικού βρίσκονται στο πρόγραμμα εργασίας.

  • Συνεργασία με γιατρό ώστε να προσδιοριστούν οι κατάλληλες ενέργειες εάν ένας επισκέπτης ή εργαζόμενος παρουσιάζει συμπτώματα της νόσου COVID-19, καθώς και προετοιμασία για το ενδεχόμενο καραντίνας.

  • Οι πετσέτες και τα καλύμματα κρεβατιών πρέπει να πλένονται σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.

  1. Δράσεις πρόληψης για το προσωπικό
  • Το προσωπικό καθαριότητας εκπαιδεύεται για να χρησιμοποιεί τα απολυμαντικά με ασφάλεια και σωστά. Το προσωπικό πρέπει να φορά γάντια κατά τον καθαρισμό. Πολλά από αυτά τα προϊόντα καθαρισμού πρέπει να παραμείνουν σε σκληρές επιφάνειες για αρκετά λεπτά για να λειτουργήσουν. Ακολουθούνται οι οδηγίες του κατασκευαστή για σωστή χρήση και για τη μεγαλύτερη δυνατή προστασία από ιούς. Προγραμματίζονται και εκτελούνται καθαρισμοί και απολυμάνσεις όλων των επιφανειών επαφής σε κοινόχρηστους χώρους, δωμάτια, τηλεχειριστήρια τηλεόρασης, χειρολαβές τουαλέτας, λαβές πορτών, λαβές βρύσης και δάπεδο σύμφωνα με το πρόγραμμα καθαριότητας.

  • Το προσωπικό του ξενοδοχείου εκπαιδεύεται και τοποθετούνται σήματα ως υπενθύμηση στους επισκέπτες και τους εργαζομένους να πλένουν τα χέρια τους με σαπούνι και ζεστό νερό συχνά, για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα κάθε φορά. Παρέχεται αντισηπτικό χεριών με βάση το αλκοόλ που περιέχει τουλάχιστον 70% αλκοόλ σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους επαφής των επισκεπτών και σε όλο το προσωπικό. Επιπλέον, το προσωπικό θα πρέπει να μην αγγίζει τα πρόσωπά τους και να ασκεί “κοινωνική αποστασιοποίηση” στέκοντας τουλάχιστον δύο μέτρα μακριά από τους επισκέπτες και άλλους εργαζόμενους.

  • Το προσωπικό εκπαιδεύετε να αναγνωρίζει τα πιο συνηθισμένα σημεία και συμπτώματα λοίμωξης από κοροναϊό, όπως πυρετό, ξηρό βήχα και δύσπνοια. Τα συμπτώματα εμφανίζονται συνήθως 1-14 ημέρες μετά την έκθεση, αν και ένα μικρό ποσοστό ατόμων που έχουν μολυνθεί δεν έχουν συμπτώματα

  1. Προληπτικές δράσεις για την διασπορά του ιού εντός του καταλύματος

• Διακριτική παρακολούθηση των φιλοξενούμενων καθώς μπαίνουν και παρακολούθηση των υπαλλήλων τουλάχιστον μία φορά πριν ξεκινήσουν τη βάρδια τους για συμπτώματα πυρετού ή αναπνευστικών, έλλειψη οσμής και γεύσης.

• Περιορισμός των φιλοξενούμενων με πυρετό ή οξέα αναπνευστικά συμπτώματα.

• Η διεύθυνση και το προσωπικό του ξενοδοχείου πρέπει να παρακολουθεί τις τοπικές και κρατικές πηγές δημόσιας υγείας για να κατανοήσει τη δραστηριότητα COVID-19 στην πόλη για να βοηθήσει στην ενημέρωση της αξιολόγησης ατόμων με άγνωστη αναπνευστική ασθένεια. Εάν υπάρχει μετάδοση του COVID-19 στην κοινότητα, εκτός από την εφαρμογή των προφυλάξεων που περιγράφονται παραπάνω για πελάτες με οξεία αναπνευστική λοίμωξη, οι διεύθυνση θα πρέπει επίσης να συμβουλευτεί τις αρχές δημόσιας υγείας για πρόσθετη καθοδήγηση.

• Δημοσίευση πινακίδων (αφίσες, signage) στους χώρους του ξενοδοχείου, περιγράφοντας τρόπους πρόληψης της εξάπλωσης μικροβίων.

• Αποφυγή της χειραψία ως κοινωνικό χαιρετισμό.

• Συνεχής ενημέρωση για την υγιεινή των χεριών και του αναπνευστικού καθώς και την εθιμοτυπία του βήχα στον αγκώνα από επισκέπτες και υπαλλήλους.

ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

Τουριστικά Καταλύματα

Προτεινόμενες ημερομηνίες για την επαναλειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων:

01.06.2020: επαναλειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων δωδεκάμηνης λειτουργίας και των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων

Α. Πρωτόκολλο τουριστικών καταλυμάτων

(πλην των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων)

Οι προδιαγραφές για την επαναλειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων αφορούν όλα τα καταλύματα ανεξαρτήτως τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, κατάταξης, είδους, διάρκειας λειτουργίας, πλην των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων. Κάθε τουριστικό κατάλυμα θα πρέπει να καταρτίσει Πρωτόκολλο σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Τουρισμού.

Γενικά στοιχεία του Πρωτοκόλλου

Ανάπτυξη σχεδίου δράσης και σχεδίου για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος

Ανάπτυξη ενός σχεδίου δράσης από τη διοίκηση/διεύθυνση του τουριστικού καταλύματος και επιμέρους πρωτόκολλα για κάθε τμήμα του καταλύματος και ειδικότερα για την περίπτωση εμφάνισης κρίσης (διαχείριση πιθανού κρούσματος). Η ανάπτυξη του σχεδίου δράσης αφορά σε ξενοδοχεία με δυναμικότητα άνω των 50 δωματίων.

Η ανάπτυξη σχεδίου για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος αφορά σε όλα τα καταλύματα (σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες οδηγίες του ΕΟΔΥ).

Σχέδιο Δράσης

Στόχος του σχεδίου δράσης είναι η πρόληψη εμφάνισης και η αποτελεσματική διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων για τον περιορισμό της επέκτασης στο προσωπικό και τους ενοίκους.

Το σχέδιο δράσης θα συμμορφώνεται με τις συστάσεις του ΕΟΔΥ και θα αναθεωρείται ανάλογα με τις εξελίξεις.

Με το σχέδιο δράσης παρουσιάζεται εγγράφως η λήψη μέτρων πρόληψης και διαχείρισης ύποπτων κρουσμάτων από το τουριστικό κατάλυμα μέσω πρωτοκόλλων. Ειδικότερα, με το σχέδιο δράσης:

  • η διεύθυνση του καταλύματος ορίζει συντονιστή για την επίβλεψη της εφαρμογής του και υπευθύνου για κάθε επιμέρους τμήμα αυτού (πχ. F&B, Housekeeping). Η θέση του συντονιστή, ανάλογα με το μέγεθος του καταλύματος, μπορεί να καλύπτεται από τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης, από υπάρχουσα θέση Γενικού Διευθυντή / Διευθυντή Ποιότητας κ.λπ. ή από νέα θέση στο οργανόγραμμα. Επίσης, μπορεί να ορισθεί σε επίπεδο Ομάδας Διαχείρισης.

  • αποτυπώνεται το γεγονός ότι το προσωπικό είναι εκπαιδευμένο στην τήρηση του πρωτοκόλλου ή των επιμέρους πρωτοκόλλων ανά τμήμα του καταλύματος με αντίστοιχη αναφορά των ατόμων, της διάρκειας και του τρόπου της εκπαίδευσης (πχ. τηλεκπαίδευση, εκπαίδευση από εξωτερικό διαπιστευμένο συνεργάτη κτλ). Συνιστάται η μέθοδος e-learning και κρίνεται απαραίτητη η υποχρεωτική παρακολούθηση όλων των εργαζομένων.

  • αποτυπώνεται συνεργασία με ιατρό (αναλυτικά στοιχεία συνεργαζόμενου ιατρού), ο οποίος ενεργεί βάσει των οδηγιών του ΕΟΔΥ για τον έλεγχο του COVID-19 και ειδικότερα είναι εκπαιδευμένος στη λήψη ρινοφαρυγγικού δείγματος για μοριακό έλεγχο από ύποπτο κρούσμα. Παράλληλα, στο πλαίσιο της τηλεϊατρικής έχει τη δυνατότητα παρακολούθησης ύποπτου κρούσματος και στενών επαφών του.

  • αποτυπώνεται ενδεχόμενη πιστοποίηση του τουριστικού καταλύματος ως προς τη λήψη μέτρων πρόληψης και αντιμετώπισης της πανδημίας COVID-19 από διαπιστευμένους φορείς πιστοποίησης.

Σχέδιο διαχείρισης ύποπτου κρούσματος

Ειδικότερα για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος ακολουθείται το σχέδιο αντιμετώπισης ύποπτου κρούσματος του ΕΟΔΥ.

Για τη διασφάλιση της εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος από το κατάλυμα είναι απαραίτητο να οριστεί υπεύθυνος εφαρμογής. Η θέση του συντονιστή, ανάλογα με το μέγεθος του καταλύματος, μπορεί να καλύπτεται από τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης, από υπάρχουσα θέση Γενικού Διευθυντή / Διευθυντή Ποιότητας κ.λπ. ή από νέα θέση στο οργανόγραμμα. Επίσης, μπορεί να ορισθεί σε επίπεδο Ομάδας Διαχείρισης.

Σε περίπτωση που το κατάλυμα έχει αναπτύξει σχέδιο δράσης (καταλύματα άνω των 50 δωματίων), ο συντονιστής για την επίβλεψη του σχεδίου δράσης και ο υπεύθυνος εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος δύναται να ταυτίζονται.

Τα καταλύματα έχουν την υποχρέωση κοινοποίησης στοιχείων επικοινωνίας στην αρμόδια υπηρεσία του Υπ. Υγείας /ΕΟΔΥ:

α) του υπευθύνου εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος,

β)του ιατρού που συνεργάζονται ή του παρόχου υπηρεσιών δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας.

Προσωπικό καταλύματος

  • Υπεύθυνη δήλωση κάθε μέλους του προσωπικού ότι έχει ενημερωθεί για τα πρωτόκολλα υγιεινής και διαχείρισης κρουσμάτων COVID-19 που αφορούν στο πεδίο αρμοδιοτήτων του. Πλάνο εκπαίδευσης (με τηλεκπαίδευση στο κινητό ή το tablet) έως 15 Ιουλίου ενός ατόμου ανά υπηρεσία (επιμέρους πρωτόκολλο) του καταλύματος, το οποίο θα αναλάβει εν συνεχεία την εκπαίδευση και του λοιπού προσωπικού.

  • Η εκπαίδευση σχετίζεται κατ’ ελάχιστον με τα εξής:

Τις πηγές και τους τρόπους μετάδοσης του ιού

Διαδικασίες ενημέρωσης των αρμοδίων του ξενοδοχείου και των ίδιων των πελατών

Συμπεριφορά και ενέργειες σε περίπτωσης ασθένειας από το προσωπικό

Μεθόδους και πρακτικές καθαρισμών και απολύμανσης των εντοπισμένων σημείων με βάση την επικινδυνότητα και την πιθανότητα μετάδοσης της ασθένειας

Μεθόδους και επικοινωνιακή προσέγγιση των επισκεπτών

Τήρηση των βασικών μέτρων αποφυγής μετάδοσης του ιού αναφορικά με επιμελή και τακτικό πλύσιμο χεριών, αποφυγή χειραψιών, τήρηση αποστάσεων, αποφυγή επαφής των χεριών με τα μάτια, μύτη και στόμα και υγιεινή της αναπνοής

Διατήρηση αρχείων εκπαίδευσης και τεκμηρίωσης της πρόσληψης για κάθε εργαζόμενο

  • Κάθε μέλος του προσωπικού πρέπει να συμμορφώνεται αυστηρά με τα βασικά προστατευτικά μέτρα κατά του COVID-19: τήρηση υγιεινής χεριών, σωματικών αποστάσεων (physical distancing) από τους πελάτες και το λοιπό προσωπικό, σε όλους τους χώρους εργασίας, τους χώρους του ξενοδοχείου και τους χώρους ανάπαυσης, αποφυγή αγγίγματος προσώπου και γενικά προσωπική και αναπνευστική υγιεινή.

  • Το τουριστικό κατάλυμα οφείλει να χορηγεί σε κάθε μέλος του προσωπικού επαρκή Μέσα Ατομικής Προστασίας και να εξασφαλίζει τη συνεχή επάρκεια των αποθεμάτων.

  • Συνιστάται στο προσωπικό να μείνει στο σπίτι και να ζητήσει ιατρική βοήθεια αν παρουσιάζει συμπτώματα σχετικά με την ασθένεια, ειδοποιώντας τον υγειονομικό υπεύθυνο του καταλύματος.

  • Πρέπει να αποκλείεται από την εργασία άτομο με συμπτώματα και να επανέρχεται στην εργασία εάν η εργαστηριακή εξέταση είναι αρνητική.

  • Συνιστάται στο προσωπικό που διαμένει στο κατάλυμα να παραχωρούνται δίκλινα δωμάτια. Εάν μέλος του προσωπικού ανήκει σε ευπαθή ομάδα, συνιστάται να παραχωρούνται μονόκλινα.

  • Συνιστάται το προσωπικό να θερμομετριέται κάθε πρωί στο πλαίσιο ατομικής ευθύνης. Ενδελεχής έλεγχος του προσωπικού μπορεί να ακολουθήσει συναρτήσει της επιδημιολογικής εικόνας της τοπικής κοινότητας / περιοχής.

  • Αν κάποιο μέλος του προσωπικού έρθει σε επαφή με κρούσμα οφείλει να το δηλώσει άμεσα στον υγειονομικό υπεύθυνο του καταλύματος και να απομακρυνθεί από την εργασία.

Αρχείο καταλύματος και βιβλίο συμβάντων

Για τους σκοπούς δράσεων προστασίας της δημόσιας υγείας, η διεύθυνση του καταλύματος οφείλει να τηρεί αρχείο των μελών προσωπικού και όλων των ατόμων που διέμειναν στο ξενοδοχείο -όνομα, εθνικότητα, ημερομηνία άφιξης και αναχώρησης, στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail)-, ώστε να καθίσταται δυνατή η επικοινωνία με τις στενές επαφές τυχόν κρούσματος COVID-19, που ενδέχεται να ταυτοποιηθεί εκ των υστέρων.

Να δίδεται προσοχή στο Γενικό Κανονισμό περί Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR) και να έχουν ενημερωθεί όλοι οι επισκέπτες ότι τηρείται αρχείο για λόγους προστασίας δημόσιας υγείας.

Είναι απαραίτητη η καταγραφή και ενημέρωση του βιβλίου υπηρεσίας και συμβάντων.

Επικοινωνία

  • Το κατάλυμα πρέπει να κοινοποιεί τα μέτρα και τις απαιτήσεις του Προγράμματος Δράσης σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς φορείς/συνεργάτες (υπαλλήλους, ενοικιαστές, εργολάβους, προμηθευτές, επισκέπτες και το ευρύ κοινό) και ενδιαφερόμενα μέρη.

  • Συνιστάται η ενημέρωση της ιστοσελίδας του τουριστικού καταλύματος με ειδική ενότητα COVID-19, στην οποία θα αναρτά τα μέτρα και την νέα πολιτική του καταλύματος περί λήψης αυξημένων μέτρων υγιεινής, αλλαγές σε ωράρια λειτουργίας κοινόχρηστων χώρων, τροποποίηση διάρκειας check-in/check-out. Αντίστοιχα, μπορεί να ακολουθήσει ενημέρωση με τα διαθέσιμα μέσα εντός του καταλύματος (π.χ. σε τηλεοράσεις κοινόχρηστων χώρων, σε τηλεοράσεις δωματίων, σήμανση προ της εισόδου στους επιμέρους κοινόχρηστους χώρους και έντυπη ενημέρωση στην υποδοχή).

Υπηρεσίες καταλυμάτων

  • Υπηρεσία υποδοχής (reception desk/concierge)

  • Το προσωπικό πρέπει να λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής (πλύσιμο χεριών), να κρατά αποστάσεις τουλάχιστον ενός μέτρου από τους πελάτες (αποφυγή χειραψιών κτλ) και να ακολουθεί τους κανόνες υγιεινής.

  • Συνιστάται η αποφυγή τοποθέτησης σε θέσεις υποδοχής ατόμων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.

  • Όταν ζητείται, να υπάρχει δυνατότητα: α) ενημέρωσης επισκεπτών για την πολιτική του καταλύματος και τα μέτρα που έχει λάβει για την αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών, β) παροχής χρήσιμων πληροφοριών για παρόχους υγείας, δημόσια και ιδιωτικά νοσοκομεία, νοσοκομεία αναφοράς για COVID-19, φαρμακεία κτλ στην περιοχή και γ) παροχής Μέσων Ατομικής Προστασίας.

  • Συνιστάται η παροχή ενημερωτικών φυλλαδίων βασικών υγειονομικών οδηγιών μεταφρασμένων σε αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά. Συμπληρωματικά, η παροχή των οδηγιών αυτών μέσω ανάπτυξης εφαρμογής σε κινητά τηλέφωνα.

  • Ειδικός εξοπλισμός (medical kit) για την περίπτωση εμφάνισης περιστατικού, όπως γάντια και μάσκες μιας χρήσης, αντισηπτικά, καθαριστικά μαντηλάκια, ποδιά, μακρυμάνικη ρόμπα, θερμόμετρο laser.

  • Το προσωπικό πρέπει να μπορεί να αναγνωρίζει συμπτώματα πελατών και να το αναφέρει αμελλητί στον υγειονομικό υπεύθυνο.

  • Προαιρετική χρήση plexiglass στην υποδοχή (τοποθέτηση πολυκαρβονικού υλικού)

  • Στην υποδοχή (reception desk) πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό για χρήση από τον πελάτη (σταθερές ή μη συσκευές)

  • Συνιστάται η τακτική απολύμανση των επιφανειών της υποδοχής (reception desk)

  • Για τη διατήρηση αποστάσεων το κατάλυμα εφαρμόζει κατάλληλη διαμόρφωση της υποδοχής (reception desk), προσθήκη επιδαπέδιας σήμανσης σε απόσταση δύο μέτρων όπου θα στέκεται ο πελάτης /κατάλληλη σήμανση αποστάσεων στο χώρο αναμονής, κατάλληλη διάταξη των επίπλων και ορθή διαχείριση της ουράς με στόχο τη μείωση του χρόνου αναμονής.

  • Αποφυγή συνωστισμού κατά το check-in/check-out – τήρηση αποστάσεων

  • Συνιστάται η χρήση ηλεκτρονικών εναλλακτικών για το check in-check out (πχ mobile concierge, χρήση tablets που μπορούν να απολυμανθούν μετά από κάθε χρήση).

  • Εξέταση δυνατότητας check-in σε υπαίθριο χώρο

  • Συνιστάται η ηλεκτρονική πληρωμή των δαπανών διαμονής (αποδοχή μετρητών σε εξαιρετικές περιπτώσεις), η ηλεκτρονική αποστολή λογαριασμών, τιμολογίων και αποδείξεων.

  • Απολύμανση των key cards –τοποθέτησή τους σε ειδικό δοχείο προς απολύμανση.

  • Διεύρυνση διάρκειας check-out και check-in μεταξύ των διαμονών (check out μέχρι τις 11.00 πμ και check in από τις 3.00 μμ). Η μεταβολή αυτή της χρονικής διάρκειας που μεσολαβεί μεταξύ κάθε check in και check out είναι υποχρεωτική για να διασφαλίζεται ότι μεταξύ διαφορετικών πελατών το δωμάτιο καθαρίζεται και απολυμαίνεται επιμελώς, καθώς και ότι ακολουθείται επαρκής φυσικός αερισμός του χώρου.

  • Απαγόρευση εισόδου στα δωμάτια σε μη διαμένοντες

  • Υπηρεσίες ορόφου (καθαριότητα, απολύμανση, housekeeping), δωματίων και κοινόχρηστων χώρων

  • Πρόγραμμα καθαρισμού και απολύμανσης (βλ. σχετικές Οδηγίες ΕΟΔΥ)

  • Ειδικές Οδηγίες για καθαρισμό στην περίπτωση εμφάνισης κρούσματος (βλ. σχετικές Οδηγίες ΕΟΔΥ).

  • Ενίσχυση υπηρεσιών υγιεινής σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους και ειδικότερα σε αντικείμενα «υψηλού κινδύνου» (πχ. πόμολα, κομβία ανελκυστήρων)

  • Σχολαστικό καθάρισμα και πολύ καλός αερισμός δωματίου κατά τις ώρες που μεσολαβούν μεταξύ διαμονών.

  • Έλεγχος καλής λειτουργίας πλυντηρίων πιάτων και ρούχων (ως προς τη χρησιμοποιούμενη θερμοκρασία και τη δοσολογία απορρυπαντικών)

  • Επαρκής εξοπλισμός προσωπικού (γάντια, μάσκες, ρόμπα, κλειστά παπούτσια)

  • Το προσωπικό καθαριότητας συνιστάται να χρησιμοποιεί απλή χειρουργική μάσκα (σε περίπτωση μη διαθεσιμότητας χειρουργικής μάσκας, συστήνεται η χρήση πάνινης), γάντια και αδιάβροχη ρόμπα μιας χρήσης. Για όσο χρόνο εργάζεται, το προσωπικό καθαριότητας δεν πρέπει να αγγίζει με τα χέρια του το στόμα, τη μύτη ή τα μάτια του, να καπνίζει ή να τρώει.

  • Μετά την αφαίρεση των γαντιών είναι απαραίτητο το καλό πλύσιμο των χεριών με νερό και σαπούνι. Τονίζεται ότι η χρήση γαντιών δεν υποκαθιστά το πλύσιμο των χεριών, το οποίο και αποτελεί το σημαντικότερο μέσο πρόληψης

  • Διακριτική παρακολούθηση πελατών με συμπτώματα για διαχείριση από τη διοίκηση

  • Μη συχνός καθαρισμός δωματίου κατά τη διάρκεια της διαμονής (αποφυγή επαφής εργαζομένων καθαριότητας με πιθανό κρούσμα και περαιτέρω μετάδοση).

  • Κατάργηση καθημερινής αλλαγής ιματισμού και πετσετών, της βραδινής ετοιμασίας παρά μόνο κατόπιν αιτήματος του πελάτη.

  • Για τις αναχωρήσεις, δυνατότητα επιλογής μεταξύ 2 πρωτοκόλλων:

κανονικός καθαρισμός και αναμονή 24 ωρών πριν το δωμάτιο διατεθεί σε πελάτη ή

σχολαστικός καθαρισμός απολύμανση (πχ με ατμοκαθαριστή) στις επίμαχες επιφάνειες δωματίου και μπάνιου.

  • Συνιστάται η απομάκρυνση διακοσμητικών αντικειμένων (μαξιλαριών, κλινοσκεπασμάτων)

  • Συνιστάται η απομάκρυνση κοινόχρηστων αντικειμένων πολλαπλής χρήσης όπως μενού, περιοδικά, κλπ.

  • Τοποθέτηση καλύμματος μιας χρήσης στα χειριστήρια της τηλεόρασης και του κλιματιστικού

  • Οι υφασμάτινες επιφάνειες (πχ ταπετσαρίες επίπλων) πρέπει να καθαρίζονται με συσκευή ατμού (θερμοκρασία> 70°).

  • Άνοιγμα θυρών και παραθύρων για φυσικό αερισμό του χώρου καθημερινά.

  • Συνιστάται σήμανση με στόχο την πληροφόρηση του πελάτη για το πότε και πώς καθαρίστηκε το δωμάτιο.

  • Συνιστάται η τοποθέτηση ατομικών αντισηπτικών υγρών σε κάθε δωμάτιο ή συσκευής αντισηψίας

Λινοθήκηπλυντήρια

  • Αυστηρή τήρηση των κανόνων υγιεινής από το προσωπικό που ασχολείται με τη διαλογή ακάθαρτων λινών με χρήση των ενδεδειγμένων ΜΑΠ (ειδικής ποδιάς μιας χρήσης πάνω από τη στολή, γαντιών και μάσκας)

  • Τα χρησιμοποιημένα υφάσματα, τα κλινοσκεπάσματα και πετσέτες πρέπει να τοποθετούνται σε ειδικές, κλειστές, επισημασμένες σακούλες ή σάκους, προκειμένου να μεταφερθούν στους χώρους πλυντηρίων.

  • Προσεκτικός διαχωρισμός (σήμανση) περιοχών ακάθαρτων και καθαρών λινών

  • Τα καρότσια για την μεταφορά των κλειστών σάκων με τα λινά θα πρέπει να απολυμαίνονται μετά από κάθε χρήση.

  • Πρέπει να δίνονται οδηγίες για το πλύσιμο τους σε ζεστούς κύκλους (70oC ή περισσότερο) με τα συνήθη απορρυπαντικά.

  • Σε περίπτωση που η υπηρεσία καθαρισμού του ιματισμού παρέχεται από εξωτερικό συνεργάτη θα πρέπει να ελέγχεται ότι τηρούνται όλα τα απαιτούμενα μέτρα και ότι παραδίδονται με τον κατάλληλο τρόπο

  • Κατά την αποθήκευση των καθαρών ειδών ιματισμού θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα για τη διατήρηση αυτών σε καλή και καθαρή κατάσταση. Το ίδιο ισχύει και για τη μεταφορά του ιματισμού στους χώρους χρήσης (δωμάτια, εστιατόρια κ.λπ.)

  • Υπηρεσίες εστίασης (τραπεζαρίες/χώροι κοινού), παρασκευαστήρια

Σε αυτά περιλαμβάνονται τα εστιατόρια a la carte, τα εστιατόρια με μπουφέ/αίθουσες πρωινού, τα μπαρ σε ανοιχτούς και κλειστούς χώρους

Παρασκευαστήρια/κουζίνα:

  • Τήρηση HACCP

  • Παραλαβή εμπορευμάτων από συγκεκριμένο προσωπικό και πάντα φορώντας γάντια και μάσκα.

  • Ιδιαίτερη μέριμνα θα πρέπει να λαμβάνεται για την τήρηση των αποστάσεων μεταξύ των εργαζομένων στην κουζίνα σύμφωνα με τις απαιτήσεις των υγειονομικών αρχών, όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά.

  • Δεν επιτρέπεται η είσοδος στο χώρο της κουζίνας για τους μη έχοντες εργασία. Σε περίπτωση που αυτό δεν μπορεί να αποφευχθεί, θα πρέπει να παρέχονται στον επισκέπτη κατάλληλα μέσα ατομικής προστασίας, που θα υπάρχουν διαθέσιμα στην είσοδο της κουζίνας.

Εστίαση:

  • Λειτουργία εστιατορίου, μπαρ κτλ. σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο

  • Υπηρεσίες ατομικών περιποιήσεων, spa και κοινόχρηστων εγκαταστάσεων

Λειτουργία χώρων σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.

  • Πόσιμο νερό -Δίκτυο ύδρευσης/αποχέτευσης

    • Τα καταλύματα θα πρέπει να συμμορφώνονται με την εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας «Προστασία της Δημόσιας Υγείας από τον κορωνοϊό SARS-COV-2 στα συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης»

    • Στην περίπτωση που τα τουριστικά καταλύματα παρέμειναν εκτός λειτουργίας για πάνω από ένα μήνα, κατά την επαναλειτουργία τους πρέπει να ακολουθηθούν τα βήματα που περιγράφονται στην οδηγία: «ESGLI Guidance for managing Legionella in building water systems during the COVID-19 pandemic».

Δίκτυο αποχέτευσης

  • Συνιστάται η χρήση τυπικών και καλά αεριζόμενων σωληνώσεων, όπως φρεάτια με οσμοπαγίδες και βαλβίδες αντεπιστροφής σε κρουνούς και ψεκαστήρες.

  • Οι οσμοπαγίδες (σιφώνια) θα πρέπει να λειτουργούν σωστά και συνεχώς. Θα πρέπει δηλαδή να έχουν πάντα νερό μέσα. Σε περίπτωση που δεν χρησιμοποιείται ο χώρος για μεγάλο διάστημα θα πρέπει να προστίθεται νερό είτε προσθέτοντας το απευθείας στην οσμοπαγίδες είτε ανοίγοντας/λειτουργώντας τις συνδεδεμένες συσκευές. Αυτό θα πρέπει να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα ανάλογα με το πόσο γρήγορα εξατμίζεται το νερό από τις οσμοπαγίδες (π.χ. ανά 3 βδομάδες).

  • Τήρηση απόστασης: η διάταξη των καθισμάτων (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ, κτλ.) θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε η απόσταση μεταξύ των ακρότερων σημείων των καθισμάτων δυο ατόμων που βρίσκονται σε δύο διαφορετικές ομπρέλες ή δύο ατόμων που διαμένουν σε διαφορετικό δωμάτιο, να είναι τουλάχιστον 2 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση.

  • Συνιστάται η χρήση υλικών ή κάλυψη αντικειμένων με υλικά που επιδέχονται αποτελεσματικής απολύμανσης στα καθίσματα, τα τραπέζια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, τα κουμπιά ειδοποίησης του προσωπικού και στους τιμοκαταλόγους.

    • Μετά από κάθε αλλαγή πελατών θα πρέπει να απολυμαίνονται τα καθίσματα, τα τραπεζάκια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, οι τιμοκατάλογοι και κάθε άλλο αντικείμενο το οποίο θα χρησιμοποιήσει ο επόμενος πελάτης.

    • Συνιστάται η προσφορά πετσετών που θα καλύπτουν το σύνολο της επιφάνειας και απολύμανση κάθε ξαπλώστρας/καθίσματος μετά από κάθε χρήση. Συνιστάται η απομάκρυνση υφασμάτινων επιφανειών από τις ξαπλώστρες.

  • Διακοσμητικά συντριβάνια: χρήση πόσιμου νερού στα διακοσμητικά συντριβάνια και απολύμανση με χρήση αλογόνου ή άλλου χημικού απολυμαντικού και διατήρηση σε καλή κατάσταση όλων των μερών τους. Εφόσον παρέμειναν εκτός λειτουργίας για πάνω από έναν μήνα, κατά την επανεκκίνηση τους θα πρέπει να ακολουθηθούν τα βήματα που περιγράφονται στην οδηγία: «ESGLI Guidance for managing Legionella in building water systems during the COVID-19 pandemic».

  • Κλιματισμός και αερισμός χώρων

Τα προβλεπόμενα στη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας «Λήψη μέτρων διασφάλισης της Δημόσιας Υγείας από ιογενείς και άλλες λοιμώξεις κατά τη χρήση κλιματιστικών μονάδων», με έμφαση στην μη ανακυκλοφορία του αέρα και καλό φυσικό αερισμό στα δωμάτια και στους υπόλοιπους χώρους (διακοπή του συστήματος μη λειτουργίας κλιματισμού όταν είναι ανοιχτές οι πόρτες).

  • Χώροι εκδηλώσεων εντός καταλυμάτων (συνεδριακές αίθουσες, χώροι δεξιώσεων κοκ)

Λειτουργία των υπηρεσιών αυτών σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.

  • Κοινόχρηστοι χώροι (ανοιχτοί και κλειστοί)

Στους κοινόχρηστους χώρους περιλαμβάνονται lobby, καθιστικά, υπαίθρια καθιστικά κοκ (εξαιρουμένων των deck γύρω από τις κολυμβητικές δεξαμενές – βλ. παραπάνω για κολυμβητικές δεξαμενές)

  • Λειτουργία των χώρων αυτών σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.

  • Σύσταση για αποφυγή χρήσης ανελκυστήρων. Τοποθέτηση απολυμαντικών στις εισόδους και σύσταση για χρήση κατά την είσοδο και έξοδο. Συχνή καθαριότητα ανελκυστήρων με έμφαση σε επιφάνειες που αγγίζονται συχνά (χερούλια, κομβία κλπ)

  • Σήμανση για υπενθύμιση στους πελάτες να τηρούν αποστάσεις – εφαρμογή μέτρων όπως ταινίες στο δάπεδο, κώνους ή άλλα μέσα για την τήρηση των αποστάσεων.

  • Σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους τοποθέτηση αντισηπτικών διαλυμάτων (σταθερές ή μη συσκευές) για την ξηρή αντισηψία των χεριών

  • Μετακίνηση επίπλων για αποφυγή συνωστισμού στους κοινόχρηστους χώρους (4 άτομα/10 τμ)

  • Προτροπή για self-service parking αντί για υπηρεσία valet. Αν παραμείνει η υπηρεσία valet parking, προστατευτικός εξοπλισμός για τον valet (μη ιατρική μάσκα και γάντια)

  • Εξέταση αναστολής λειτουργίας των business centers, εναλλακτικά συστήνεται η διάθεση πρόσβασης σε wifi και σε υπηρεσίες εκτύπωσης ή άλλων υπηρεσιών business centers μέσω σύνδεσης από προσωπική συσκευή του πελάτη.

  • Να περιορίζεται ο συνωστισμός στα αποχωρητήρια.

  • Στα αποχωρητήρια, να συνιστάται με ενημερωτική σήμανση στους χρήστες να εκκενώνουν τις λεκάνες των κοινόχρηστων αποχωρητηρίων με κλειστό το καπάκι. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται ο περιορισμός της μετάδοσης μέσω του αερολύματος από την τουαλέτα κατά τη στιγμή της εκκένωσης.

Στα καθίσματα (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ κτλ) που το κατάλυμα διαθέτει στον αιγιαλό πρέπει να τηρούνται αποστάσεις. Η διάταξη των καθισμάτων αυτών θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε η απόσταση μεταξύ δύο ατόμων που βρίσκονται σε δύο διαφορετικές ομπρέλες να είναι τουλάχιστον 3 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση. Συγκεκριμένα θα πρέπει να τηρείται απόσταση τουλάχιστον 3 μέτρων (σε οποιαδήποτε κατεύθυνση) από τα ακρότερα σημεία των καθισμάτων που ανήκουν σε διαφορετικές ομπρέλες. Θα πρέπει να αποθαρρύνεται η τοποθέτηση πετσέτας/ψάθας από τους λουόμενους σε τέτοιο σημείο, το οποίο θα μειώσει την απόσταση αυτή.